Thursday, January 29, 2009

Koulussa

Täällä taas, pitkästä aikaa ;). Viikot vierähtää huimaa vauhtia kun tekee rästihommia ja nykyisiä hommia ja yrittää järjestellä lapsen ekalle luokalle menoa. Se muuten ei ole Espoossa(kaan) mikään helppo juttu, jos lapsi ei satu mahtumaan tietynlaiseen muottiin. Olen surullinen ja vähän neuvoton, onneksi kuitenkin olen saanut esimerkillisesti apua opetustoimesta (tai mikä lie missä päättävät näistä) ja alueen muilta erityisopettajilta. Oma armas epäpätevä tapaus kun ei ole onnistunut järjestämään tapaamista, vaikka olen sitä joulukuusta asti pyytänyt, eikä vastaa mihinkään kysymyksiin muuta kuin viittaamalla tulevaisuudessa olevaan tapaamiseen, että keskustellaan sitten. En vaan voi käsittää miten tollanen voi edes olla opettaja. Viikkokausia istuttiin kalliissa tutkimuksissa joiden jälkeen saatiin todella paljon arvokkaita neuvoja opetuksen/oppimisen tukemiseen, ja sitten opettaja ei halua ottaa niitä neuvoja vastaan... Pirullista, surullista. Huomenna mulla on palaveri jonkun ventovieraan ihmisen kanssa, ja pitäisi päättää mihin Jocsu menee kouluun, enkä ole saanut eskarista aiheeseen mitään apuja. Minäkö sen päätän? Eihän kukaan tuntematon voi sanoa että no tällainen luokka olisi varmaan paras, kun ei tiedä lapsesta mitään! Näin täällä, Suomen toiseksi rikkaimmassa kunnassa.

***
Ettei ihan purnaamiseksi mene.... Harjoittelin huvikseni miten tehdään Canadian smocking, ei aavistustakaan taas mitä tää on suomeksi. Smokkipoimutus? Mut eikö tää ole vähän erilainen kuin se perinteinen?

Tän tekeminen oli kivaa ja yllättävän nopeaa ja helppoa.

Nyt olen puuhailemassa mekkoa sekä korsettia. Tämä punainen korsetti ei (onneksi) ole mun tekemä, se oli niin huonosti kasattu että pyysin lupaa purkaa koko höskä ja tehdä uusi samalla mallilla. Huomenna ehkä valmista, siitä tulee ihana! Ja korsettihurahdus nosti taas päätään, viime viikkoina on tullut aika tiiviisti perehdyttyä aiheeseen omaksi huviksi.

5 comments:

marianne said...

Hei, tsemppiä koulujuttuihin, itse olen ymmärtänyt, että eskariopet hikihatussa vääntävät raportteja siitä mihin kouluun tai luokkaan kukin erityislapsi olisi parasta sijoittaa. Espoon eri kouluissa erityisluokille otetaan määrätyistä syistä, joten toivottavasti oikea tai sopiva paikka löytyy. Ja canadian smoking, tosi hyvän näköistä jälkeä!!

Susanna said...

Marianne, mä taas sain ihan päinvastaisen käsityksen -joku uus systeemi, mihin oma opettaja ei liity mitenkään. Toisaalta se voi olla hyväkin juttu, kun kerran ammattitaito ei riitä. toivotaan parasta. mut en kyllä kestä jos ei pääse tohon kouluun :/

marja said...

ainakin Helsingissä tavis-lapsilla tärkeintä on ollut "oppilaaksi-otto-alue" eli että asuu oikeassa osoitteessa (kadun eri puolilla olevat lapset ovat joutuneet/päässeet eri kouluihin)ja rehtorilla on sananvaltaa "oppilaaksi otossa".
Lisäksi oppilaaksi hakevien määrä ja koulun koko oppilasmäärä vaikuttaa koulun saamiin resursseihin (eli kuinka monta luokkaa ja kuinka monta opettajaa).

Susanna said...

Marja, joo, täsä vaikuttaa vielä sekin että millaisia ryhmiä missäkin on. Musta on tosi outoa että oma opettaja ei osallistu tähän keskusteluun; hänhän parhaiten tietää miten lapsi koulussa toimii. Kotonahan Jocsu toimii niin että ei kukaan ikinä uskoisi että sillä on sellaisia vaikeuksia ryhmässä kuin mitä on - eli jos tutkimuksia ei olisi tehty ja kokemuksia ryhmästä ei olisi, mä sanoisin että tavalliselle luokalle. Tämä systeemi on kuulemma tänä vuonna keksitty, aiemmin nimenomaan oma opettaja on keskustelut pitänyt :S

Meemu said...

Pitää varmaan googletella ja katsoa miten tuo poimutus on tehty, mulla ei ole aavistustakaan... Upean näköistä!