Wednesday, December 07, 2005

Pimeää

Nyt on päivän ehkä valoisin hetki, ja silti on niin pimeää, että luonnonvalossa otettu kuva näyttää tältä:

Nää olis nyt menossa pesuun. Toivottavasti ei käy hassusti. Neljänkympin pesussa cortina ja Fritids huopui silmämääräisesti katsoen yhtä vähän, toivotaan että on onni myötä. Mistä näistä koskaan tietää. Se on ainakin varma että cortinasta en tee enää mitään. Yhden kerän neulomiseen kutosen puikoilla menee puol tuntia, jos sitäkään. Kertoo paljon riittävyydestä :D


Melindan mekkokin valmistui viimein. Ei olekaan olleet kankaat valmiina kuin....kauan. Ekan kerran kiinnitin neppareita, se oli helppoa ja hauskaa! Kuva ei ole kovin hyvä, kun on nuo kameran patterit finaalissa, eikä tyttö ollut oikein yhteistyöhaluinen...


Äiti älä enää kuvaa, ota mut syliin!!!!


Tämä nyt ei ole se mekko mitä hain, mutta idea on sama. Siis tuo frilla vai mikä se on, millä tuo sydän on tehty. Miten tuollainen tehdään? Mä muistelisin joskus nähneeni ohjeen, että siksakilla tehdään ja venytetään samalla kovasti, niin että lopputulos menee ryppyyn. Ja sitten neulataan kankaaseen keskeltä. Mutta silloinhan kankaan pitää olla joustavaa.. Voiko jotain tällaista tehdä sametista? Se mekko mikä mulla on mielessä, niin siinä rypytys oli vain yhdellä sivulla nauhaa. Äh en mä osaa edes selittää. Mut jos joku osais jeesiä, niin kiva juttu! Tämän kuvan muuten nappasin (kyllä, tallensin ensin omalle koneelle) Lastenpuoti Kukkuluuruun sivuilta. Ihania vaatteita, mä voisin muuttaa tuonne asumaan....

Joskus aikaa sitten kerroin, että sain Ottobrelta kiitokseksi palautteesta ilmaisen minimalliston. Pirkko silloin kertoi, ettei hän ollut saanut tilaamaansa minimallistoa ikänä. No en minäkään. Ja vaikka ilmainen olisi ollut, olin silti ihan innoissani tietysti, ja musta oli mahtavaa että lukijaakin joskus palkitaan. Kerran olen nyt meilannut että whatta??? Mutta eivät edes vastaa. Enkä mä voi oikein laittaa niitä ostoboikottiinkaan, kun mistäs mä sitten kaavoja saan? Jos mä tilaisin sen malliston, niin tulisikohan se sitten? Ja sit voisin meilata, että lällää, en maksa, kun kerran lupasitte antaa :D

Nyt läksin lasten kanssa lenkille. Sitten pitäs ommella Jocsulle huppari.. Jaahas, katsotaanpas mitä tämä bloggeri tekee mun tekstille tällä kertaa :D

10 comments:

Kati E said...

Noi on kurjia juttuja, että luvataan ja sit ei saakaan sitä luvattua juttua... Mur...

Minna said...

Hmmm... en nyt tiedä, onko tämä yhtään sitä, mitä haet, mutta voisiko rypytyksen tehdä niin, että jättää ylälangan koneessa löysemmälle kuin alalangan (tai päinvastoin) ja ompelee siihen kaistaleen keskelle normaalin suoran ompeleen. Ompeleen valmistuttua kangas rypytetään vetämällä ylä- tai alapuolen langasta (siitä langasta, mistä lähtee parhaiten vetämään).

Oli ehkä huono selitys, mutta tajusit ehkä mitä tarkoitan???

KirsiÄr said...

Onkohan tuollaista nauhaa myynnissä? Yksi idea voisi olla ommella kuminauha joko päärmätyn tai 'putkiloksi' ommellun nauhan keskelle. Vai voisiko...hmmm

Anonymous said...

Joo, mä olen monesti miettinyt, että mitä tekisin sen Ottobren kanssa. Kun siis ne lehdet on ihqja ja kaavat hyviä yleensä, mut joku siinä toiminnassa tökkii. Siis ainakin jossain vaiheessa oli niin, että lehdessä luvattiin seuraavan numeron ilmestyvän vaikka lokakuun puolivälissä. Ja sit se lehti tuli 27.10 ja mä olin jo hyppinyt seinälle... Pikkujuttu joo, mut ärsyttää, kun se toistuu neljä kertaa vuodessa. Nykyään taitavat kyllä tuossa olla täsmällisempiä, tai sit mulla on muutakin elämää kuin odotella jotain lehteä =)

Mä tekisin sen frillan niin, että rypyttäisin kankaasta leikattua suikaletta normaalisti (siis kaks löysää ommelta n. sentin päähän toisistaan) ja sitten vaan ompelisin paikalleen.

Neuloksesta tuollaisen tosiaan voisi tehdä käyttäen ns. rullapäärmettä, eli että venytetään rajusti sitä ommeltavaa reunaa ja laitetaan kapeaa tiheää siksakia. Tämän voi sit tehdä saumurin kanssa ihan erityistä ommelta käyttäen (ilman leikkuria). Ja voihan tuon toki tehdä joustamattomaankin kankaaseen tuon rullapäärmeen, mut ei tuu ihan samannäköinen. Kokeile vaikka. Mä tykkään rullapäärmeestä! Käytän sitä paljon tyttöjen vaatteiden reunoissa ihan päärmeen tilalla.

Anonymous said...

Niin siis jos rypytät kaitaletta ja ompelet sitten, niin sen kaitaleen kannattaa olla täysvinoon leikattu, ettei lähde purkautumaan. Mut tän varmaan kyl tajusitkin...

Mun pitäis kans alkaa tekeen tolle 5-v tyttöselle mekkoja, kun se on venahtanut niin että ei meinaa löytyä puettavaa.

derea said...

Ooh, noi mekot on kivan näköisiä :) Ja Melindan mekko on hieno myös.

Susanna said...

Kiitoksii neuvoista! Siis jos mä leikkaan täysvinoon, niin tarviiko sitä alareunaa huolitella ollenkaan? Mä taidan kokeilla tuolla rypyttämällä. Tuttu juttu sinänsä, saa nähdä onnistunko saamaan sellaisen koristejutun kun tahdon :D

mursuliina said...

itse varmaan rypyttäisin laittamalla ne jo vinkatut poimulangat 2kpl ja sitten vetämällä ryppyyn. tai laittamalla nurjaksi puoleksi jäävälle puolelle kuminauhaa, jonka vetäisin tiukaksi ja siksakilla siitä päältä. kun päästää irti, menee ryppyyn. näinkö väärin vai oliko tuossa kuvassa itse asiassa jätetty risareunat, ettei tarvitse huolehtia vaikka purkaantuukin. tai siis tarkotuskin, että pesun jälkeen on vähän hapsuiset reunat. seliseli. saako tästä nyt järjellistä selkoa?

Kati E said...

Gaah! Ettekö te voi puhua suomea japanin sijaan???

Ja hei, aamukaffipäivitykset... Pliis. :D

MysteryKnitter said...

Kati E: Olen samaa mieltä kanssasi. Harmittaisi minuakin moinen.